De flesta skulle nog påstå att sminkning är något feminint och att få män använder det. I vissa fall kan det stämma, men faktum är att smink för män blir allt vanligare och används i större utsträckning än vad många faktiskt tror.
Det finns en stark feminin koppling till sminket i världen, men så har det inte alltid varit. Precis som med mode kommer det olika trender och epoker inom smink- och skönhetsideal. Blickar vi tillbaka några hundra år var det inte ovanligt att män pudrade sig i ansiktet och målade kinderna med rouge. Vissa säger att män faktiskt var de första som sminkade sig och att det började använda det för flera tusen år sedan. De sminkade sig troligtvis inte så som vi gör idag, utan istället var det krigsmålningar över både ansikte och kropp som användes under olika ritualer och under jakt. Att vi nu, år 2018, börjar se fler och fler män som sminkar sig är inget konstigt. Trender kommer och trender går – och när det kommer till smink är det inga undantag.
Marknaden ökar
Allt fler män har mer eller mindre börjat sminka sig i sin vardag. I tv ser man i stort sätt alltid sminkade män utan att man reagerar på det, detta beror på att smink inte enbart behöver vara läppstift eller mascara. För män idag är det vanligare att använda sådant som får en att se fräsch ut snarare än att sticka ut med vackra ögonfransar eller putande läppar. Lyssnar man på experten säger hon att det inte ska synas att man sminkar sig, använd foundation, concealer och puder. Mer än så behövs inte. Det ska se naturligt ut, inte överdrivet. Kanske något för att dölja påsar under ögonen och för att få bort synliga porer. Ett fräscht ansikte behöver inte vara svårt att uppnå, men många män sköter inte sin hygien ordentligt. De blir överraskade att det inte krävs så mycket för att snabbt uppnå resultat.
Att det är en ökande trend märks, framförallt i handeln. En make-up artist i Luleå säger att hon upplever att det kommer in allt fler killar, och att det som de främst köper är hudvårdsprodukter och ögonbrynsprodukter. Var den här trenden kommer ifrån kan man spekulera i. En del skulle säga att det är tidens gång, andra att det är influencers på Instagram som för trenden framåt. Den främsta anledningen är dock med största sannolikhet den exploderande sminkmarknaden i Sydkorea. Här har det till och med myntats ett begrepp efter just deras konsumtion som kallas för k-beauty, kort för Korean beauty. Det kan jämföras med det kanske kändare begreppet k-pop som är musik från Korea. Om vi lyssnar på experterna och följer med i trenderna så är det ett faktum att vi snart kommer att få ta del av det stora utbud av hudvårdsartiklar som finns i Sydkorea. Vad sägs som en ”guyliner” eller ansiktsmasker särskilt anpassade för militärer? Detta är saker som är vardag i Sydkorea och som troligtvis når oss här i Sverige om inte en allt för lång framtid.